home k
o
n
t
a
k
t
top
Artmo Mateusz Omelan Artmo Mateusz Omelan
25 09.2016
0 komentarze
autor: Żaneta Głuchowska

Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego widząc kolor pomarańczowy, przywołujesz w głowie obraz logotypu Orange, fioletowy – Milkę, a czerwony – Coca-Colę? Tak działa ludzki mózg.

Nawet w 80% o wyborze klienta decyduje kolor!

Badania nie pozostawiają złudzeń. 60-80% ludzi wybiera produkty i usługi “oczami”, zwracając uwagę nie na opakowanie, kształt, cenę, zawartość, ale… kolor. Warto wykorzystać tę konsumencką “przypadłość” i odpowiednio przemyśleć barwy, jakimi będzie posługiwała się nasza marka. Zwłaszcza, że może się to przyczynić do naszego sukcesu sprzedażowego i marketingowego.

Jakich kolorów używają największe marki?

Okazuje się, że najczęściej występującym kolorem brandów na całym świecie jest niebieski. Ta barwa jest rozpoznawalna dla ponad 30% marek. Kolejnym jest czerwony (29%), czarny lub szary (28%), a także żółty lub złoty (13%). Co ciekawe, logotypy większości największych światowych marek (95%) nie składają się z więcej niż dwóch kolorów. Świadomość mocy barw w brandingu, marketingu i sprzedaży jest bardzo istotna i często może zadecydować o naszym być albo nie być. Dlatego warto zagłębić się w temat psychologii kolorów i zastanowić się, co chcemy przekazać odbiorcom.

color emotion

Psychologia kolorów – co powinieneś wiedzieć, projektując branding marki?

Należy pamiętać o tym, że ludzki mózg jest bardzo złożonym tworem. Raz zaprogramowany, potrafi “odkopać” skojarzenia z najgłębszych czeluści. Mało tego, często postrzega stereotypowo. Dlatego chociażby większość nas na myśl o nowonarodzonym chłopcu przywoła w myślach kolor niebieski, a o nowonarodzonej dziewczynce – różowy. Poniżej przedstawiamy listę 10. najczęściej używanych w logotypach kolorów i tłumaczymy, jakie budzą skojarzenia w głowach odbiorców.

  1. Żółty/złoty – optymistyczny, ciepły, przejrzysty, klarowny.
  2. Pomarańczowy – przyjazny, radosny, pogodny, budzący zaufanie.
  3. Czerwony – ekscytujący, młodzieńczy, odważny, śmiały (ale również krzykliwy, niegrzeczny, a nawet bezczelny – warto więc z nim uważać).
  4. Fioletowy – kreatywny, twórczy, pomysłowy, rozsądny, mądry, roztropny.
  5. Niebieski – prawdziwy, godny zaufania, niezawodny, silny.
  6. Zielony – spokojny, zdrowy, rozwojowy.
  7. Szary/srebrny – zbalansowany, neutralny, spokojny.
  8. Czarny – elegancki, tajemniczy, prestiżowy (jednak w wielu kulturach to też kolor żałoby, dlatego trzeba z nim uważać).
  9. Brązowy – naturalny, odporny, kolor ziemi.
  10. Biały – nieskazitelny, niewinny, dystyngowany, wytworny (w Chinach i Japonii to kolor żałoby, dlatego lepiej z nim uważać, zwłaszcza, gdy planujemy ekspansję zagraniczną).

 

Decydując się na stworzenie brandingu lub rebranding swojej marki, nie warto polegać wyłącznie na swoim guście. Psychologia postrzegania podsuwa nam bowiem tak wiele dowodów na to, że nie wszystkie kolory cieszą się uznaniem ludzkiego mózgu, że nie powinniśmy ryzykować, tylko odpowiednio przygotować się do projektowania.

Dodaj komentarz

Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *