home k
o
n
t
a
k
t
top
Artmo Mateusz Omelan Artmo Mateusz Omelan
31 08.2016
0 komentarze
autor: Mateusz Omelan

 

W obecnym świecie otacza nas mnóstwo informacji i reklam. Każdy chce prześcignąć konkurencję i zwrócić na siebie uwagę klienta. O to kilka sposobów na to, jak wyróżnić się z tłumu oraz czego unikać.

 

1. Zrób to inaczej
Przekaz musi być prosty. Najlepiej pokazać coś w sposób, który będzie inny od tego, co widzimy na każdym kroku. Przykładem niech będzie poniższe ptakopodobne logo. Wystarczyło tylko obciąć małemu skrzydlatemu stworzeniu połowę głowy i wsadzić do czaszki słomkę, by zamienić ptaszka w drinka. Proste? A jakie pomysłowe!

ptak

Źródło: www.logopond.com

 

2. Pokazuj to, co wszyscy myślą

Stereotypy są idealnym materiałem reklamowym. Weźmy na przykład takiego hydraulika. Każdy chyba miał do czynienia z fachowcem, który naprawiając zlew, miał zbyt nisko opuszczone spodnie i delikatnie mówiąc pokazywał za dużo pleców 🙂 Ktoś kreatywnie wykorzystał ten nie do końca przyjemny widok i zamienił go w coś pozytywnego. W ten sposób przykuł uwagę, a więc odniósł efekt, który był zamierzony.

hydraulik

Źródło: www.inspirationsweb.com

 

3. Nie odwracaj uwagi

Częstym błędem przy kreowaniu reklamy jest skupianie się na grafice zamiast na treści, którą chcemy przekazać. Dodawanie gradientów, kotów, jednorożców, fontu comic sans oraz innych zbędnych upiększaczy nie zawsze jest dobre. Niepotrzebnie odwracają uwagę i potencjalny klient, zamiast przeczytać treść, skupia się na pływających w Wiśle kucykach z rogiem na czole. Reklama nie zostaje zapamiętana, a co za tym idzie, staje się tylko dziwnym filmikiem bez przekazu. Dla lepszego zrozumienia o co chodzi, pokażę przykład jak NIE tworzyć reklam:

źródło: www.youtube.com

 

Tutaj widać jak nie należy tworzyć stron internetowych oraz wszelkiej grafiki:

www.shazza.com.pl

 

4. Jak już robisz kicz to tak, aby go zapamiętali

Kiczowate reklamy czasem są fajne tylko dlatego, że kicz bywa ciekawy i zapadający w pamięć. Czasami jest też śmieszny. Kluczem do sukcesu jest dobry plan. Poniższa reklama tłumaczy wszystko.

źródło: www.youtube.com

Przyznam się, że kupiłem zgrzewkę tej litewskiej wody. Nie zawiodłem się, była mocno mineralizowaną wodą co było czuć już po pierwszym łyku. Pod względem ilości minerałów bije na głowę każdą wodę sprzedawaną na terenie naszego kraju. Smak specyficzny, niespotykany, długa lista minerałów i nie, nie smakuje jak pot koński co sugeruje reklama 😀 Kupiłem ją z ciekawości a to dowodzi, że reklama działa nawet w takiej formie.

5. Klient nie zawsze ma rację

Gdy tworzymy reklamę to zazwyczaj mamy grupę docelową. Do tej grupy trzeba przystosować reklamę tak, aby była dla niej zrozumiała. Częstym błędem jest sytuacja, w której robimy reklamę pod siebie lub pod klienta. Nie zawsze zleceniodawca zna się na tym, co robi i czasami podążanie za jego radami może być ryzykowne.

Hasło reklamowe: “Twoje odpady – Nasza Pasja!” Cóż… co kto lubi.

odpady-min

Źródło: www.ekojumir.pl


Hasło „mleczne orzeźwienie” nie jest takie złe, ale w połączeniu z grafiką wyobraźnia może podążyć złą ścieżką.

maslanka-min

Źródło: www.gpjp.pl


Hemoroidy i piłka nożna? Nie pomagają również dziwnego kształtu elementy po prawej stronie…

hermorosan-min

Źródło: www.gpjp.pl

 

6. Poznaj percepcję grupy docelowej

Aby reklama działała, poznaj znaczenie kolorów, ich kompozycję, wpływ rodzaju fontu na odbiorcę. Musisz także wczuć się w sposób myślenia grupy docelowej. Jeśli zdobędziesz wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii, stworzysz perswazyjny projekt. Jeśli grupa jest starsza i gorzej widzi, nie utrudniaj czytania, stosując małą czcionkę. Jeśli treść reklamy nie wiąże się z rozwolnieniem, to nie używaj koloru jasnego brązu, ponieważ lubi on zmieniać odcień w zależności od ekranu. Tak czy inaczej, łącz teorię z praktyką, a będzie dobrze.

 

7. Sprawdzaj po sobie

Kiedy projekt jest skończony, nie należy cieszyć się zbyt prędko, ponieważ może mieć swoje drugie dno. Odwróć projekt do góry nogami, zrób odbicie lustrzane, odwróć pod każdym kątem. Po co? Patrz poniżej.

trzej-kucharze-min

Źródło: www.trzejkucharze.com

 

8. Bądź jak wróżbita Maciej

Przewidywanie przyszłości jest nieodzowną umiejętnością każdego projektanta. Pomyśl o wykorzystaniu projektu. Jeśli projektujesz logo, uwzględnij fakt, że może zajść potrzeba wycięcia go na pleksie lub będzie musiało być ono przedstawione w kolorach czarnym lub białym. Jeśli twój projekt ma być opublikowany w Internecie, zastanów się, czy na każdej rozdzielczości urządzenia będzie on czytelny. Jeśli oddajesz projekt do drukarni, uwzględnij spady drukarskie, maszyna zawsze może krzywo przyciąć papier o te 2 mm. Lepiej mieć zachowany margines błędu. Pomyśl o sytuacji, w której ulotka będzie czymś przykryta. Czy nadal będzie dobrze wyglądać? Im więcej przewidzisz, tym lepszej jakości projekt oddasz, a Twój klient nie wróci ze skargą.

 

Źródło zdjęcia na górze strony: pixabay.com

Dodaj komentarz

Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *