home k
o
n
t
a
k
t
top
Artmo Mateusz Omelan Artmo Mateusz Omelan
27 08.2016
0 komentarze
autor: Żaneta Głuchowska

Zaistnienie w umysłach klientów jest czymś, o co walczą firmy na całym świecie. Bez względu na to, czy są międzynarodowymi koncernami, czy małymi, lokalnymi biznesami. Dzieje się tak dlatego, że świadomość marki decyduje o tym, czy w długookresowej perspektywie ma ona szansę utrzymać się i obronić na rynku, czy też nieuchronnie odejdzie w czeluście niepamięci.

 

Czym jest branding?

Branding to technika kreowania i utrwalania świadomości marki u wszystkich jej odbiorców. Ważne, by cała ta otoczka tworzona była w sposób spójny, naturalny i dopasowany do docelowej grupy. Tylko wtedy będzie prowadziła do oczekiwanego rezultatu, którym najczęściej jest popularyzowanie pozytywnego wizerunku marki.

A ponieważ najlepiej przyswajamy treści audiowizualne, warto przytoczyć – najlepszą, jaka do tej pory powstała – definicję brandingu skondensowaną w minutowej animacji:

 

 

Najistotniejszymi etapami brandingu z punktu widzenia firmy, jako właściciela marki są:

  1. Stworzenie marki.
  2. Określenie grupy docelowej marki.
  3. Analiza marek konkurencyjnych.
  4. Określenie pozycji marek konkurencyjnych.
  5. Analiza mocnych i słabych stron marki.
  6. Porównanie zalet i wad marki z konkurencją.
  7. Znalezienie wyróżników marki.
  8. Zbudowanie skojarzeń u odbiorców.
  9. Pozycjonowanie marki.

 

Tylko konsekwentne dążenie do zbudowania silnej marki może doprowadzić nas do celu. W kreowaniu świadomości nie ma miejsca na fałsz, ani skakanie z kwiatka na kwiatek. Dlatego istotne jest, by nie tylko posiadać samą markę, ale również klarowną i elastyczną strategię zarządzania wizerunkiem, która będzie wytrwale realizowana.

 

Siła marki

Marka powinna być przede wszystkim filozofią, która porwie tłumy i która sprawi, że ludzie będą chcieli się z nią utożsamiać. Dlatego tak ważne jest umiejętne zarządzanie nią i kreowanie jej wizerunku poprzez działania brandingowe. Warto dążyć do momentu, w którym dany font, kolor, kształt, dźwięk czy inny atrybut będą kojarzone właśnie z naszą marką. Najlepiej jest wzorować się na firmach-benchmarkach, które robią to po mistrzowsku. Są wśród nich Coca-Cola, McDonald’s, Durex, Milka, LEGO, Apple czy Virgin Group. Wówczas nasz produkt czy usługa będą wybierane przez konsumenta w sposób naturalny i niewymuszony. Obraz zapisany w świadomości uruchomi bodziec, który sprawi, że wyciągną rękę w jego kierunku, zapominając o konkurencji.

 

Budowanie świadomości marki to podstawa biznesu!

Branding jest złożonym procesem, który – choć niekoniecznie banalny w realizacji – powinien być nieustannie wdrażany w każdej firmie na świecie. Stworzenie ciekawej marki to tylko początek długiej drogi. Tak naprawdę kluczowym jest zbudowanie skojarzeń u odbiorców i wyróżników, które każdorazowo sprowadzą ich świadomość na właściwy tor, sprawiając, że wybiorą właśnie tę markę i przybliżą nas do biznesowego sukcesu. Jeżeli będziemy w tych działaniach konsekwentni, zbierzemy dorodne owoce swojej pracy.

 

Źródło zdjęcia na górze strony: www.business2community.com

 

Dodaj komentarz

Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *